Sociale veiligheid
Sinds 2015 is de wet Veiligheid op school van kracht. Deze wet regelt dat scholen zich moeten inspannen om pesten tegen te gaan en de sociale veiligheid te verbeteren. Op IKC het Anker heeft het sociaal-emotioneel leren een belangrijke plaats. Wij creëren een veilige, prettige omgeving waarin kinderen en personeel met plezier leren en werken.
Het beleidsplan Sociale Veiligheid geeft een beschrijving van wat IKC het Anker allemaal doet om de sociale veiligheid te waarborgen.
Vertrouwenspersoon
Met een vertrouwenspersoon kunt u vertrouwelijke zaken en persoonlijke problemen bespreken met betrekking tot schoolse zaken. Juf Karin heeft bij ons op school de rol van vertrouwenspersoon. Deze collega is erop getraind om school gerelateerde klachten, binnen een vertrouwde omgeving, te behandelen.
U kunt aan de hand van deze vragen checken of u voor uw klacht bij de vertrouwenspersoon aan het juiste adres bent:
- Is de klager een leerling, ouder of medewerker van de school?;
- Betreft de klacht maatregelen, nalatigheid, ongewenst gedrag, onprofessioneel gedrag, onpedagogisch of oncollegiaal handelen in de schoolsituatie?;
- Is de verweerder een leerling, ouder of medewerker van de school?;
- Behandelt de klachtencommissie waarbij jouw school is aangesloten deze kwestie?
Indien u deze vier vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan bent u bij de vertrouwenspersoon aan het juiste adres.
Anti-pestcoördinator
Wij vinden het belangrijk dat kinderen die met pesten te maken krijgen, bij ons terecht kunnen. Kinderen moeten er op kunnen vertrouwen dat het pestprobleem aangepakt wordt en zij veilig naar school kunnen. Wanneer er bij ons op school sprake is van een situatie met langdurig pestgedrag kunt u in eerste instantie terecht bij de desbetreffende groepsleerkracht. Samen brengen jullie de situatie in kaart en de groepsleerkracht zal bekijken welke acties er nodig zijn om de pestsituatie op te lossen. Wanneer dit, door omstandigheden, niet mogelijk is. Kunt u ook terecht bij onze anti-pestcoördinator meester Nando. Elk schooljaar bezoekt hij elke klas en bespreekt hij wat zijn rol is en waarom het belangrijk is om het onderwerp te bespreken.