MR & OR

Wat is een medezeggenschapsraad (MR)?

Medezeggenschap betekent dat je samen met anderen inspraak hebt op bijvoorbeeld schoolzaken en dat je daarom ook beslissingen mag maken. In het geval van onze school komt het erop neer dat niet de schoolleiding alle beslissingen neemt, maar dat ouders, leerkrachten en soms zelfs scholieren meepraten en denken. Dat ouders kunnen meebeslissen over hoe zaken op school geregeld zijn is erg belangrijk. Het onderwijs is er namelijk voor uw kind, onze leerling!

Het is natuurlijk niet mogelijk om alle ouders te betrekken bij beslissingen die genomen moeten worden, daarom hebben wij de OMR. De OMR is de oudergeleiding van de Medezeggenschapsraad en bestaat uit ouders van leerlingen die worden gekozen door de ouders van de school. Dus: De OMR vertegenwoordigen alle ouders van IKC Het Anker in de MR.

Wie zitten er in onze MR?

Op dit moment bestaat de OMR uit twee personen. Koen (vader van Ruben groep 3/4 en Sven groep 5/6) en Pieter-Dave (vader van Marit groep 3/4 en Eline groep 5/6). Naast de twee OMR leden bestaat de MR ook uit twee leden uit het personeel van IKC Het Anker. Dat zijn Karin (voorzitter) en Martin (groep 7/8).

Wat is een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)?

Wanneer er meerdere scholen onder één bevoegd gezag vallen (zoals in ons geval De Hoeksche School), dan is er naast de MR op de scholen ook nog een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. De GMR vertegenwoordigt dan meerdere scholen.

Contact

Wij horen graag van ouders en leerkrachten als er bepaalde onderwerpen leven of er specifieke vragen zijn met betrekking tot het schoolbeleid. Wij kunnen dit dan tijdens een vergadering bespreekbaar maken, dus spreek ons vooral aan! U kunt ons ook mailen mr.hetanker @ dehoekscheschool.nl

OR

Graag willen we u laten kennismaken met de ouderraad (OR) van de school. De OR houdt zich bezig met het (mede)organiseren van een aantal evenementen gedurende het schooljaar. Dit gebeurt in werkgroepen die aan het begin van ieder schooljaar worden samengesteld. Deze evenementen, die vaak een feestelijk tintje hebben, worden betaald met het geld van de vrijwillige ouderbijdrage.

Wie zitten er in de ouderraad?

De OR bestaat uit ouders of verzorgers van leerlingen van IKC Het Anker. De OR kiest in eigen gelederen een bestuur, bestaande uit:

• Een voorzitter; deze leidt de ouderraadsvergaderingen.
  • Een secretaris; deze notuleert de vergaderingen, stuurt de agenda en notulen rond en maakt jaarlijks een verslag van de georganiseerde activiteiten.
  • Een penningmeester: deze int de ouderbijdrage, stelt een begroting op, beheert en bewaakt de budgetten en stelt een financieel jaarverslag op.

Wat wordt verwacht van de ouderraad?

Het belangrijkste is dat je de school en de kinderen een warm hart toedraagt. Daarnaast wordt van ieder lid verwacht dat hij/zij deelneemt in enkele werkgroepen. De ouderraad vergadert ongeveer 1x in de maand. Bij de vergadering zal de directeur of een teamlid aanwezig zijn. Leerkrachten zijn altijd welkom. In deze vergaderingen worden alleen zaken besproken die met de evenementen op school te maken hebben. Tevens is de OR een klankbord voor de schoolleiding. Onderwijsinhoudelijke zaken en klachten worden niet besproken in deze vergaderingen.

Waaruit bestaat een werkgroep?

Een werkgroep bestaat meestal uit twee of drie leden van de ouderraad en doorgaans twee teamleden. Iedere werkgroep kent een coördinator. Dit is altijd een leerkracht en is de eindverantwoordelijke.

Ouderbijdrage

Aan het begin van het schooljaar, na de algemene ouderavond, wordt de ouders gevraagd een bijdrage te leveren voor de kosten die de verschillende schoolactiviteiten met zich meebrengen.